Ik vind een Disneyles leuk om te geven (zie ook dit berichtje), en ik zocht nog iets om met leerlingen een soort van zinnige coördinatentransformatie in havo5 te doen. En dus bepalen we in de Disneyles de lengte van de schommel van Cinderella.
Aan het begin van havo4 is het eerste practicum dat de leerlingen bij mij doen een slinger-practicum. Gewoon simpel beginnen met het verband tussen de lengte van een slinger en de trillingstijd. Een practicum waarin leerlingen dan vooral kennismaken met een tabel, een grafiek, een berekening om het verband te checken en een conclusie.
In klas 5 gaan we met die meetresultaten de lengte van de schommel van Cinderella bepalen. De meetwaarden van het jaar ervoor staan nog in hun schrift. Het enige wat nog extra nodig is, is de tijd van één periode. Elke leerling krijgt een stopwatch en samen meten we de tijd van één periode (ook heel gunstig om het over toevallige fouten te hebben).
Leerlingen maken dan een nieuwe grafiek bij het practicum uit klas 4. Vorig jaar kwam daar een mooi krom wartelverbad uit. Nu passen ze coördinatentransformatie toe om daar een recht evenredig verband uit te krijgen. Leerlingen bepalen daarvan de richtingscoëfficiënt die keurig op de theoretische waarde van 0,20 s/sqrt(cm) uitkomt. Met behulp van de richtingscoëfficiënt komen ze dan op een lengte voor de schommel van Cinderella tussen de 3,5 en 4 meter uit.
Ik geef ze ook nog de opdracht om een korte discussie te schrijven. Hierin moeten ze aangeven of de gevonden waarde een realistische waarde vinden voor de schommel van Cinderella. Omdat er in examens steeds meer schat-vragen komen ben ik hier wat extra aandacht in de lessen aan het besteden.
Dus, pak youtube erbij, wat gewichtjes, rolmaten, stopwatches, statieven en touwtjes en ga lekker aan de slag :-)!
En oals altijd, gebruik het, pas het aan en deel het!